-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15228 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

اگر شخصي وصيت كند كه برايش حج تمتع به جا آورند چه بايد كرد؟
اگر شخصي كه از دنيا رفته، وصيت كرده است كه برايش حج تمتع انجام گيرد، حج بر او مستقر بوده است; يعني آن گاه كه از سلامت و توانايي مالي برخوردار بوده و مي توانسته است براي انجام حج اقدام كند، چنين نكرده و در نتيجه حج بر او استقرار يافته است. در اين صورت، لازم است كسي كه در وصيت معيّن شده است از سوي او حج را در نخستين سال به هر قيمت كه باشد به جاي آورد. مخارج در اين فرض، از اصل مال خارج مي شود; زيرا حج واجب در حكم دين است و بايد پيش از تقسيم ارث، وليّ ميّت آن را براي اين منظور كنار بگذارد.
چنانچه حج بر ميّت مستقر نبوده، ولي با اين حال وصيّت كرده است كه برايش حج تمتع به جاي آورند، حج تمتع از ثلث (يك سوم) مال خارج مي شود. اين در صورتي است كه ثلث مال ميّت براي انجام حج كافي باشد يا ورثه كه صغير نيستند اجازه دهند كه از

ـ33ـ
سهم آنان براي ميّت حج انجام گيرد; زيرا عمل به وصيّت بيش از ثلث در صورتي رواست كه ورثه اجازه دهند و اگر صغيري در ميان آنان هست حقش محفوظ باشد و ورثه ديگر از حق خود حج به جاي آورند.

(بخش پاسخ به سؤالات )


ـ34ـ

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.